Manger Musikklag & Sanskriti Shrestha

Velkomne til Manger Musikklag sin konsert på BrassWind 2025!
I år har MML fått med seg Sanskriti Shrestha, ein nepalsk tablaspelar, perkusjonist og komponist på konserten. Shrestha har komponert verk for brassband og tabla, og skal sjølv vere solist med Manger Musikklag på laurdag. I tillegg skal MML urframføre eit nyskrive verk av Arian Pedersen, vinnar av stipendet #LydenAvUnge 2025 og «Abstractions» av Torstein Aagaard-Nilsen.
Programme
Satstitlene er abstraksjoner der synsopplevelser er tenkt gjenskapt som musikk, altså en abstrakt fremstilling av et motiv, likt et abstrakt bilde der man ikke umiddelbart kan se likheten.
1. Aurora Borealis (Lento espressivo)
Inspirert av Nordlyset som kan være svært intenst vinterstid. Det er aldri i ro og antar nye fasonger og farger hele tiden mens det farer over nattehimmelen.
2. Rocks (Moderato ben ritmico)
I denne satsen er tittelen et ordspill. Ordet «rock» er velkjent i musikken, men er også en enorm stein eller del av et fjell.
3. Seascape (Allegro)
I denne satsen forsøker jeg å fange ulike aspekter ved havet, samtidig som satsen samler opp musikalske idéer fra de to foregående satsene. Denne satsen viderefører, oppsummerer og avslutter verket.
Det sies at når noen går bort, lever minnet om dem videre gjennom de som har blitt påvirket av dem. I kunsthistorien er det mange navn som stadig er aktuelle til tross for at de gikk bort for flere generasjoner siden. En epoke defineres av ettertiden, og følgelig de individer som formet denne epoken. En sjelden gang kan man identifisere disse menneskene mens de fortsatt er aktive. I 2025 mistet vi to som virkelig har satt sine spor på den nyere musikkhistorien, Sofia Gubaidulina og Per Nørgård.
Gubaidulina og Nørgård ble introdusert for meg under studietiden, og mye av min musikk bærer inspirasjon fra disse to. Da de i år gikk bort satt jeg igjen med en takknemlighet som overgikk sorgen. Disse komponistene har lagt igjen en arv som kommer til å inspirere både meg og mine kolleger i lang tid fremover, og nettopp denne arven var det som inspirerte meg til å skrive Phoenix.
«Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.»
Gustav Mahler
In memoriam Sofia Gubaidulina og Per Nørgård.
Takk til Torstein Aagaard-Nilsen for uvurderlig hjelp under formingen av verket.
Varsha Vilaasha (Monsoon bliss) blander semiklassisk hindustani musikk med Bollywood-rytmer og elementer fra vestlige musikkstiler. Inspirert av Himalayas vidstrakte landskap fanger den drama, lek og følelser gjennom fengende rytmer og melodier som balanserer tradisjon med frisk energi.
Shankh (Konkylie) henter inspirasjon fra tradisjonelle tabla-rytmer og raga-inspirerte melodier, og utfolder seg med en filmatisk form. Stykket beveger seg flytende mellom spenning, mystikk, klarhet og drevet av rytmisk intensitet.




