Skogsslangen og jakten på lyden

Banner image
Sunday, 28 September 2025 at 12:30
Åsane kulturhus
Kultursalen

Barnas BrassWind er et prosjekt der barn og unge fra 8-18 år deltar aktivt i å komponere ny musikk og framfører resultatet for publikum på BrassWind festivalen - en 20 år gammel festival med fokus på ny musikk for blåsere og slagverk. Med veiledning fra profesjonelle komponister og musikere lærer de komposisjonsteknikker, bruk av ny musikkteknologi og ikke minst samspill.

I forkant av festivalen får de utvalgte skolekorpsene besøk av våre pedagoger som introduserer de for konseptet og stimulerer de til å være kreative og ta del i komponering av verket. Av erfaring vet vi at denne modningsprosessen kan ta litt tid men som er essensiell i å få musikantene til å trives i skaperrollen. Når det løsner, og ideene begynner å flyte, pleier vi å ende opp med mer enn nok materiale til et større verk som danner en hel konsert. Ved å arbeide fram musikken kollektivt på denne måten opplever musikantene et eierforhold til verket samt en fellesskapsfølelse som forsterkes gjennom skaperglede og samspill.

I 2025 fortsetter vi Barnas BrassWind med interaktive prosjekt, denne gangen med tittelen Skogsslangen og jakten på lyden.

Programme

Premiere
Skogsslangen og jakten på lyden

Sammen med komponist Craig Farr og musiker og pedagog Berit Hella Lindberg, skal musikantene i Åsane Janitsjar og et stort ensemble jobbe frem et helt nytt verk. Konseptet innebærer skapende arbeid og er et interaktivt prosjekt der musikantene er aktive deltakere. De får mulighet til å påvirke og forme det ferdige verket som skal framføres på BrassWind. Fleksibiliteten i prosjektets natur gir mulighet for musikanter i alle aldre å være med og kan være en fin anledning til å inkludere de aller minste.

I forkant skal Craig Farr treffe korpsene og jobbe fram musikalske idéer og motiv sammen med musikantene som blir aktive deltakere i komposisjonsprosessen. De skal observere hvordan komponisten behandler de musikalske motivene for å danne sekvenser i verket og delta i utformingen av forløpet. Dermed har prosjektet en pedagogisk tilnærming og musikantene vil få eierskapsforhold til musikken de er med og skaper, og fremfører for publikum.

Det kommer til å jobbes med grafisk partitur, improvisasjon og i hovedsak mindre konvensjonelle metoder. Musikantene vil oppleve dette helt annerledes enn det de er vant til fra korps aktivitet og forhåpentligvis være et befriende og positiv opplevelse de vil vokse på.